Kund + Koncentration = Kundcentration

När vi på OBOS planerar, projekterar, bygger och säljer våra bostäder – ja, ända tills de blivit någons nya hem – har vi hela tiden samma sak i fokus: dig. Under hela kedjan koncentrerar vi oss på det som är det allra viktigaste i vår verksamhet, nämligen våra kunder. Det genomsyrar vårt sätt att jobba och vårt sätt att tänka. Vi kallar det kundcentration.

Du betyder allt för oss

När vi på OBOS planerar, projekterar, bygger och säljer våra bostäder – ja, ända tills de blivit någons nya hem – har vi hela tiden samma sak i fokus: dig. Våra kunder är det viktigaste vi har, det genomsyrar vårt sätt att jobba och vårt sätt att tänka: vi brukar kalla det kundcentration. Att vi i varje led i vår verksamhet koncentrerar oss på att göra det bästa valet för dig.

Topp tre – på väg uppåt

Faktum är att vi älskar våra kunder. Och vi blir så stolta när känslan är besvarad. När Prognoscentret i februari 2020 presenterade sin senaste branschmätning i kundnöjdhet bland bostadsutvecklare i Sverige kom vi på tredje plats. Det är vi förstås väldigt glada över, men också oerhört peppade på att fortsätta klättra i rankingen. För vi fick också en annan utmärkelse som ger oss en fingervisning om att vi är på rätt väg, nämligen en topp tio placering för Brf Magasinet i Örebro.

Vi är särskilt stolta över betyget för personalkategorin där vi placerar oss väldigt högt. Ett härligt kvitto på vår engagerade personal – men det kanske du visste redan? Om inte, passa på att bekanta dig med våra stjärnor runt om i landet.

Läs mer om OBOS placering i branschmätningen

Hur tänker vi på dig som kund i vår vardag?

Vi är många som jobbar på OBOS, cirka 1000 personer i många olika yrkesroller. Men vi jobbar alla mot samma mål: Sveriges nöjdaste kunder. Hela vägen från ritbordet till inflyttningen. Här berättar några av oss hur det jobbet ser ut i deras vardag.

Jörgen Broqvist, teamledare på fabriken i Myresjö

Omsorg om varje detalj

”I mitt jobb handlar det om att hela tiden göra så bra grejer som möjligt, in i minsta detalj. Att vi kan känna stolthet över allt vi levererar. Det handlar om att lägga extra omsorg på att granska ritningarna för att undvika misstag, men också om att vara noga med materialet – om vi till exempel ser en bräda som är dålig så byter vi ut den direkt. Att hålla tidplanen är också en viktig del. Vi gör helt enkelt allt vi kan för att kunden ska kunna flytta in i ett så bra hus som möjligt, så snabbt som möjligt. Nöjda kunder kommer tillbaka, och då har vi jobben kvar – så enkelt är det.”

Julia Svanberg, skiss- och bygglovsprojektör

Vem vill bo just här?

”När jag sätter igång med att rita bygglovshandlingarna är det så tidigt i processen att vi ännu inte vet så mycket om kunderna, även om vi alltid har en viss målgrupp i åtanke. Därför försöker jag alltid att visualisera vem som skulle vilja bo i bostaden. Om jag till exempel ser en familj framför mig blir det enklare att tänka på vad de behöver och vill ha i sitt nya hem. Att vi har ett tätt samarbete med projektutvecklare, projektledare och kundansvariga i projekten gör att vi kan ta vara på våra olika erfarenheter från tidigare projekt, både bra och mindre bra, för att hela tiden ha kunden i fokus. För vi bygger ju inte bara en produkt, utan ett hem som någon ska längta till och trivas i.”

Therese Ronkainen, marknadskoordinator

Verklighetsanpassad marknadsföring

”Det första jag tänker på är hur viktigt det är att vi presenterar bostaden och området så nära verkligheten som möjligt. Eftersom vi erbjuder helt nya bostäder är det inte alltid möjligt att klämma och känna på produkten. Därför är det viktigt att vi förmedlar en känsla för hur bostaden kommer att se ut – men också för hur det är att bo just här. För att de som sedan flyttar in ska bli nöjda gäller det såklart att deras upplevelse av det nya hemmet stämmer överens med förväntningarna som vi hjälpt till att skapa.”

Vi vill se dina drömmar bli verklighet

Så, varför gör vi då på detta viset? Det är egentligen ganska självklart: utan nöjda kunder har vi ingen verksamhet. Vi bygger bättre hus, där folk vill bo, tack vare våra kunders input. Vi vet att ett bostadsköp är en stor sak. Inte bara för att det handlar om stora pengar – utan också för att det handlar om drömmar. Genom varje led i vår verksamhet tar vi våra kunders bostadsdrömmar på största allvar, och vi blir så glada när vi ser drömmarna bli verklighet.