Vad kan du förvänta dig i ditt nya hem?

När det blivit dags att få nycklarna till ditt nya hem, det vi på bostadsspråk kallar tillträdet, får du en genomgång där vi berättar allt du behöver veta om bostaden. Men vi förstår att det är lätt att ha tankarna på annat håll en sådan spännande dag – så därför vill vi passa på att ta upp några vanliga frågor och funderingar även här. Har du fler? Du är alltid välkommen att höra av dig!

Vitvaror

Vi har sett till att alla vitvaror i bostaden är inkopplade. Även om det är väldigt ovanligt kan det förstås hända att det blir fel på någon produkt. Om något inte fungerar som det ska: börja med att ta fram din bostadspärm och titta under fliken ”Felanmälan”, där står det vem du ska kontakta och hur. Kom ihåg att ta en titt på typskylten på din vitvara för att ta fram modell och serienummer. På tillverkarens hemsida kan du också hitta bra information och svar på de vanligaste frågorna.

Värme

Självklart är även uppvärmningen av ditt nya hem installerad. Om du till exempel har en frånluftsvärmepump hittar du alla instruktioner för filterbyte, avstängning, avläsning och påfyllning av vatten i systemet i din bostadspärm. På tillverkarens hemsida kan du också hitta bra information och svar på de vanligaste frågorna.

Varför låter det i elementen?

När värmesystemet ökar temperaturen i rören till era radiatorer är det vanligt att det bildas luft i rören som ni hör genom att det knäpper och knastrar i dom. Det är inget konstigt – men du behöver lufta elementen och fylla på med vatten i systemet igen. Det här är något ni som bor i bostaden själva ansvarar för att göra. Du hittar instruktioner för hur du går till väga i bostadspärmen.

Varför är ett element kallt?

Om ett element känns kallt är det även då stor sannolikhet att luft i systemet hindrar värmen från att flöda som den ska. Prova att lufta elementet och vänta 24 timmar.

Ventilation

Vilken typ av ventilationssystem som finns installerat i ditt nya hem, liksom vilken typ av underhåll det kan tänkas behöva, kan du läsa om i bostadspärmen. Att underhålla ventilationen som det står beskrivet är viktigt för att erat inomhusklimat ska vara så optimalt som möjligt. Har ni tilluftsdon i väggarna? Då är det viktigt att ni INTE ändrar justeringen i dem på egen hand, de är injusterade av fackman och bör inte ändras.

Varför blir det kondens på mina fönster?

Att det blir kondens på utsidan era fönster är ett gott tecken! Det betyder nämligen att de är välisolerade. Kondens kan bildas då glasytans temperatur blir kallare än utomhusluften, blir det ännu kyligare ute kan även iskristaller uppstå. Första tiden i huset kan det även bli kondens på fönstrets insida, det beror på att byggfukten behöver lite tid på sig att torka ut.

El

Om någon lampa plötsligt inte lyser, prova först att byta glödlampa. Har du andra elproblem kan det vara bra att kontrollera att det inte gått någon säkring.

Vatten

Om du behöver stänga av vattnet av någon anledning hittar du instruktioner för hur du gör det i bostadspärmen.

Kom ihåg att du bor i ett levande hus

Ditt nya hem är byggt i trä, ett levande material som under de första åren kommer att fortsätta torka ut och röra på sig. I takt med att temperatur och luftfuktighet skiftar med årstiderna kan dessa rörelser märkas i huset. Kanske blir det någon spricka i ett hörn eller vid en list, kanske behöver en ytterdörr justeras för att den blir svår att stänga, kanske glipar det vid en golvlist? Det här helt normalt i ett hus byggt i trä. Vid garantibesiktningen som vi håller två år efter tillträdet synar vi alla hus igen och åtgärdar allt sådant.

Om något går fel

Bor du i en bostadsrätt? Akuta fel, som om det skulle läcka vatten, anmäler du till er tekniska förvaltare. Mindre akuta fel anmäler du till oss på OBOS. Kontaktuppgifter hittar du i bostadspärmen.

Bor du i en äganderätt? Akuta fel, som om det skulle läcka vatten under kvällar och helger kontaktar ni en jour för. Mindre akuta fel anmäler du till oss på OBOS. Kontaktuppgifter hittar du i bostadspärmen.

Exempel på mindre akuta fel som vi hanterar så snart som möjligt efter din felanmälan är sådant där felet påverkar funktionen, till exempel om ett fönster inte går att stänga eller om mikrovågsugnen inte skulle fungera.