Storleken har betydelse – men det är vilka vi är som räknas

Självklart är det en fördel att vi är en stor och ekonomiskt stark bostadsutvecklare, både för oss som företag och för dig som kund. Men vi på OBOS har fler ess i rockärmen än så. Här berättar vi mer om dem, och vad de betyder för dig som kund.

Fjärde störst i Norden

Är OBOS en ny bekantskap för dig? Trevligt! Du är inte ensam om att vilja hitta hem hos oss. Intresset för OBOS ökar – och vi är naturligtvis glada över att allt fler uppskattar vårt erbjudande.

David Carlsson, operativ chef för OBOS projektutveckling

– Vi bygger för alla, och vi bygger över hela Sverige. Under 2019 levererade vi till exempel bostäder till 168 av Sveriges 290 kommuner. Sett till hela Norden är vi nu den fjärde största bostadsutvecklaren av alla, berättar David Carlsson, operativ chef för OBOS projektutveckling.

Kunskap, erfarenhet och rådighet

Så ja, vi på OBOS kan det här med bostäder. Genom åren har vi jobbat med att planera och bygga mängder av bostäder där nya, trivsamma områden fått växa fram. Vi satsar också mycket på forskning och utveckling för framtidens trähusproduktion. Men kanske har vi ändå vår allra största fördel i vårt sätt att jobba?

Lina Werner, projektutvecklare på OBOS

– Det kanske inte är det charmigaste ordet, men vår rådighet är en stor styrka. Vi är inte beroende av så många andra aktörer, utan bestämmer själva när, var och vilka hus vi ska bygga – i våra egna fabriker. Det gör att vi snabbt kan anpassa oss efter vad folk vill ha, och efter marknadens svängningar, säger Lina Werner, projektutvecklare på OBOS kontor i Stockholm.

Vi håller vad vi lovar

Från en kvalitetssäkrad byggprocess till ett gott bemötande på infoträffen – kvalitet i alla led är viktigt för oss, för det är vad våra kunder förväntar sig. Både när det gäller upplevelsen av det nya hemmet och resan dit.

Johanna Udd, kundansvarig på OBOS

– Allt vi gör sker med kundens bästa i fokus, från planeringen av ett nytt bostadsområde tills du flyttat in. Vi styr bostadsresan för att du som kund ska kunna åka bekvämt hela vägen. Vi krånglar inte till saker i onödan, utan tänker på våra kunder lite som våra vänner. Målet för oss är inte att bara göra en snabb affär: vi säljer ju ditt nya hem som du ska trivas i länge, förklarar Johanna Udd, kundansvarig på OBOS kontor i Umeå.

Stabilitet och uthållighet

Men smakar det, så kostar det. Goda intentioner i all ära – men för att genomföra dem i verkligheten krävs också ekonomiska muskler. Och det har OBOS, menar David.

– Vi har en stark ekonomisk trygghet i grunden som ger oss både stabilitet och uthållighet. Dessutom kan vi se tillbaka på ett framgångsrikt 2019, vilket gör oss väl rustade för att fortsätta att uppfylla bostadsdrömmar även om marknaden skulle bli tuffare framöver.

Långsiktighet och lokal närvaro

På samma sätt som att ett bostadsköp är en långsiktig investering för dig driver vi vår verksamhet på lång sikt. Och det har vi gjort i snart 100 år nu, företaget som idag är OBOS startade redan 1927. Vi finns över hela landet, för vi tycker att hela Sverige ska leva. Det ger oss lokalkännedom och gör att vi finns där för dig som kund på ett helt annat sätt än många andra storföretag. Vårt småländska arv bidrar med kunskap och erfarenhet, samtidigt som vi har de ekonomiska resurserna som ger oss råd att vara långsiktiga.

– Vi är som en klassisk, stadig mjölkpall med tre ben: den småländska kunskapen om att bygga i trä, vårt lokala agerande, och pengarna från våra starka, norska ägare, konstaterar Lina.

Starkt ägarskap med ett stort hjärta

Vi ägs av OBOS BBL i Norge, Norges största bostadsorganisation som i sin tur ägs av cirka 430 000 medlemmar. En ekonomiskt stark ägare, som också kännetecknas av ett stort samhällsengagemang eftersom alla vinster återinvesteras i bolaget – och i olika samhällsbyggande insatser. Till exempel genom vårt initiativ OBOS ger tillbaka där föreningar och andra organisationer kan ansöka om bidrag.

– Jag är så glad och stolt över att jobba på ett företag som tar ansvar på riktigt, och på flera olika nivåer: allt från att sponsra de stora skidtävlingarna man ser på tv till byns lokala fotbollslag, säger Johanna.

Stor organisation – med småskalig känsla

Uttrycket ”om man är stor och stark måste man också vara snäll” känner vi igen från barnböckernas värld. Och visst ligger det en hel del i det även hos oss på OBOS. Att vi är en stor organisation ger oss musklerna, men hemligheten ligger i hur vi använder dem, menar Lina.

– Det handlar om småskalighet i ett stort sammanhang. Hos oss blir du aldrig bara en kund i mängden. Vi bygger mycket, men vi bygger för dig.