Livet blev precis enklare

Du är bara människa. Det går inte att komma ihåg allt hela tiden. Så varför inte låta ditt hus lösa problemet? Från appen Home Boost kan du kontrollera belysning, vatten, ventilation och mycket mer – vare sig du är i eller utanför hemmet.

Framtidens hem i din mobil

Home Boost i din telefon

OBOS app kan snabbt och enkelt laddas ner till antingen iPhone eller Android. När ditt hus är färdigbyggt kan du styra hemmets funktioner från en och samma intelligenta plattform, för att vardagen ska bli så bekväm som möjligt. 

Ladda hem i App Store

Ladda hem i Google Play

1. Prova dig fram

Det finns många sätt att använda funktionerna i ditt uppkopplade hem. Som en ny husägare kanske det känns som för många. Ta det bit för bit och utforska funktion efter funktion – för att sedan ta reda på hur de kan fungera bäst ihop i ett eget scenario.

2. Ett rum i taget

Det kan vara roligt att sätta igång att experimentera med sitt uppkopplade hem, men ibland behöver man skynda långsamt. Börja exempelvis med köket för att se hur du kan få uppkopplade enheter att samverka där. Sedan kan du gå vidare till resten av huset.

3. Bli en miljöhjälte

Att minska din miljöpåverkan är en av de stora vinsterna med att bygga ett hem med Home Boost. Med ett uppkopplat hem framtidssäkrar du hur du producerar, förbrukar och sparar naturens resurser.

4. Tänk på de minsta

Ditt uppkopplade hem kan spela en stor roll i barnens rutiner. Du kan t.ex. få överblick över hur mycket tid de sitter framför skärm. Eller så använder du ett scenario för att en passande låt ska börja spelas i barnrummet på morgonen.

5. Gör kloka val

Marknaden för uppkopplade produkter växer konstant och ett stort urval av enheter dyker upp hela tiden. Så se exempelvis till att hålla dig till Z-wave-produkter för att de både ska kunna prata med varandra och med ditt hem.

Home Boost är en miljösattsning

Teknik som minskar ditt avtryck

Ett hus med Home Boost är en satsning på vår miljö. Med ett uppkopplat hem framtidssäkrar du hur du förbrukar och sparar naturens resurser. Läs mer om vilken skillnad ditt hem kan göra. 

Läs mer

Du kan använda förprogrammerade scenarion

Med Home Boost-appen kan du skapa scenarion anpassade utifrån dina rutiner. Fyra scenarion är redan förprogrammerade för ditt hem. De kan aktiveras via appen, via scenarioknappen vid ytterdörren eller genom att schemalägga automatisk aktivering.

Borta

Med scenariot Borta kommer husets lampor och styrda eluttag att stängas av och värmepumpen går in i bortaläge. Läckagevakten (placerad i köket och på inkommande vatten) samt ljusstyrningen fortsätter att vara aktiva. Efter tre timmar slås allt inkommande vatten av. Om du har uppkopplade larmprodukter får du även en notis om att aktivera dem.

Natt

Scenariot Natt släcker alla lampor, stänger av uppkopplade uttag och slår efter tre timmar av inkommande vatten. Om du har uppkopplade larmprodukter får du en notis om aktivering. Läckagevakten indikerar om vattnet skulle rinna ut ur säkra delar. Ljusstyrningen är aktiv plus att automatisk ledbelysning, som t.ex. reagerar på rörelse vid ytterdörren, aktiveras.

Bortrest

När Borta har varit aktiverat i 24 timmar övergår det i scenariot Bortrest som låter dig fylla i när du kommer hem. Då vet värmepumpen när huset behöver vara varmt igen. Huset fortsätter att tända och släcka lampor enligt dina rutiner som en extra säkerhetsåtgärd. Och du kan välja att automatiska notiser om att du är bortrest exempelvis skickas till grannar.

Hemma

När du är tillbaka igen kan du slå över till scenariot Hemma för att få huset att vakna. Om det är mörkt ute kommer utvalda lampor att tändas. Husets vatten kommer att slås på igen och värmepumpen går från bortaläge till aktivt läge. Om du har valt till uppkopplade larmprodukter i huset kan de stängas av när Hemma aktiveras.

FAQ Home Boost

  • Husets Gateway blir kärnan i ditt uppkopplade hem. Den installeras i ett mediaskåp och kommer sedan att kommunicera trådlöst med hemmets funktioner.
  • Bakom strömbrytare installeras dimmerpuckar för att reglera ljuset
  • Bakom vägguttag installeras så kallade reläpuckar, som kommunicerar trådlöst med husets Gateway. Reläpuckarna gör det möjligt för dig att kontrollera uttag via appen.
  • Vattenskåpet utrustas med en kallvattenmätare, läckagevakt och magnetventil som kommunicerar via en kommunikationsenhet i vattenskåpet till Gateway.
  • I elcentralen installeras två stycken elmätare som också kommunicerar trådlöst med Gateway.
  • Värmepump, solcellsanläggning och ventilationssystemet kommunicerar via en så kallad ”backend integration” – där anläggningen är uppkopplad via en annan server, som i exempelvis Nibes fall. Alla funktioner i Nibe Uplink följer då med in i Home Boost.

Systemet är hårdvaruoberoende. Det gör att vi alltid kan välja de mest lämpade komponenterna till våra uppkopplade hus.

När huset överlämnas kommer 4 stycken scenarion att finnas förprogrammerade. Men du som husägare kan skapa oändligt många scenarion på egen hand. 

  • Installatören sätter in dimmerpuckar och reläpuckar bakom de dosor som har markerats ut på elritningen. Även kommunikationsenheten i vattenskåpet kopplas in.
  • Husets Gateway förses med internet och öppnar upp ett användarkonto specifikt för ditt hus. Installatören trycker sedan på inkludera enheter.
  • Installatören lägger till Gateway genom att uppge det MAC ID som står på Gateway. Därefter sätts Gateway i så kallat ”lyssnaläge” och aktiverar samt namnger husets enheter.
  • Sedan öppnar installatören upp den husbilden som gäller för just ditt hus och placerar ut ikoner för de skapade enheterna.
  • Slutligen skapas fyra stycken scenarion: Hemma, Borta, Natt och Bortrest.

Systemet i sig är inte trådlöst, men har trådlös kommunikation till Gateway. Det betyder att alla funktioner kommer att fungera även om systemet skulle ligga nere. Det skiljer sig därför från en trådbunden lösning som slår ut alla funktioner om det lägger ner. Dessutom är det enklare att underhålla ett system som kommunicerar trådlöst och att byta ut eventuellt felande reläpuckar och dimmerpuckar.

Via Home Boost kan du få ut förbrukningsdata för el, värme, kallvatten och varmvatten. Du kan även se statistik för värmepumpens totala elförbrukning och kompressorns elförbrukning för varmvatten.

Hela systemet kan installeras i en av OBOS bostäder på totalt 4 timmar. Av dem skulle en elektriker behöva 3 timmar och en VVS-ingenjör behöva 1 timme.

Appen har svenska som språk, men den kommer att bli positionerad för var IP-adressen är registrerad. Det går även att ändra språket till engelska.

Så fort vi upptäcker ett problem, som exempelvis en felande sensor, kommer vår teknikpartner FM Technology att boka in tid för att byta ut sensorn. Men du kan även ringa deras support på 010–60 39 000 eller genom att skriva till info@fmtechnology.se. Absolut enklast är att göra en felanmälan direkt i appen. 

Komponenter som pratar med ett Z-waveprotokoll kan kopplas till Home Boost och inkluderas i appen. I administrationsverktyget för ditt hem kan du ansluta andra uppkopplade produkter som fungerar med Home Boost. Dessutom kan du enkelt lägga till en ny ikon för dina uppkopplade enheter i din planlösning i appen.

FM Technology är vår samarbetspartner som tillhandahåller denna teknik för att göra ditt hem framtidssäkrat. FM Technology, som är personuppgiftsansvariga, betraktar all sensordata som persondata och behandlar lagring och behandling enligt GDPR.

Att byta till en annan leverantör är inte möjligt med OBOS från Home Boost i dagsläget. Allt eftersom andra lösningar för uppkopplade hem blir tillräckligt stabila kommer dessa att kunna integreras med vårt system och då kontrolleras via appen. 

All hårdvara som installeras i en av OBOS bostad har ett öppet och standardiserat protokoll. Det är möjligt att flytta dessa styrningar till en annan produkt, men detta alternativ ger inte samma tekniska fördelar eller kostnadsfördelar som den förinstallerade lösningen. Genom att flytta styrningarna får man inte tillgång till effektiviseringen av värmesystemet eller möjligheten att utnyttja ytterligare tjänster som adderas till i framtiden.  

Den nya köparen registrerar ett nytt konto som den förra ägaren ger rättigheter till. Då blir det ett nytt, rent konto. Det går även att lämna över ett befintligt konto till den nya köparen, om exempelvis den tidigare ägaren har byggt ut eller skapat scenarion som köparen vill ta över. Men då måste detta göras via vår teknikpartner FM Technology.

FM Technology

Vår teknikpartner FM Technology har skapat ett system som låter oss samla alla funktioner som är viktiga för dig inom ett och samma gränssnitt. Vare sig du använder mobil, surfplatta eller dator kommer det alltid vara lika enkelt att styra hemmets enheter.