SmålandsVillan har nöjdast kunder 2020 och tre OBOS-projekt hamnar på topp 10 i landet

Den 11 februari 2021 presenterade Prognoscentret sin branschmätning i kundnöjdhet i kategorierna styckebyggda småhus och projektbyggda bostäder. OBOS Sveriges dotterbolag SmålandsVillan kom på en delad första plats tillsammans med Eksjöhus. Dessutom kvalade tre av OBOS bostadsprojekt in på delad fjärdeplats på Topp 10-listan över bästa projekt.

- För oss på OBOS är kundnöjdhet en viktig hållbarhetsfråga eftersom kunderna är det viktigaste vi har för att upprätthålla vår kärnverksamhet. Att vi nu har fått dessa utmärkelser både inom projektutveckling och småhus är ett starkt kvitto på att vi har processer inom båda verksamheter som fungerar bra för en hög kundnöjdhet, säger Joakim Henriksson, VD för OBOS Sverige.

SmålandsVillan är en etablerad småhustillverkare sedan 1997 och har 34 säljkontor i Sverige. Säljare arbetar tillsammans med projektledare och tillsammans är de ett stöd för kunden genom hela köp- och byggprocessen. För 2020 hade SmålandsVillan ett högt satt NKI-mål på 75 – ett mål som man lyckades överträffa.
- Efter sammanställningen av föregående års kundundersökningar landar vi på ett NKI på 77 vilket är helt fantastiskt. Jag vill ge en stor eloge till alla medarbetare som har arbetat hårt under året, inte minst med att hålla igång försäljningen under ett utmanande år, men också att höja vår kundnöjdhet till en nivå som vi kan känna oss riktigt stolta över, säger Patrick Svanström, operativ chef för styckehus på OBOS Sverige.

OBOS Projektutvecklings projekt Brf Sundby Äng i Strängnäs och Brf Hägerneholm Park 1 i Täby delar på fjärdeplatsen på Prognoscentrets Topp 10-lista med OBOS Kärnhems projekt Brf Harven i Svedala - alla med ett NKI på 87 i kategorin bästa projekt. Anmärkningsvärt är också en hög svarsfrekvens hos OBOS kunder, där 75 procent av bostäderna är representerade, jämfört med branschsnittet på 61 procent.
- Vi har en genomarbetad säljprocess och insatser i form av både kundansvariga och eftermarknadsansvariga som följer kunden genom hela bostadsköpsprocessen vilket givetvis gör sitt både för kundnöjdheten och svarsfrekvensen i kundundersökningarna, säger David Carlsson, operativ chef för OBOS Projektutveckling. Vi känner oss givetvis mycket glada över dessa fina placeringar.

För mer information

Patrick Svanström, operativ chef styckehus OBOS Sverige
Tel: 010-434 17 95
David Carlsson, operativ chef OBOS Projektutveckling
Tel: 010-434 18 19
Anna Maria Lingmerth, Marknads- och försäljningschef OBOS Kärnhem
Tel: 0470-79 98 74
Ulrika Liiv, kommunikationschef OBOS
Tel: 010-434 17 82

Detta är Prognoscentrets branschmätning

Prognoscentret mäter varje år kundnöjdhet hos köpare inom kategorin styckebyggda småhus och projektbyggda bostäder. På uppdrag av branschen sammanställer Prognoscentret kundnöjdheten i branschen och identifierar de viktigaste områdena för bostadsutvecklare och husföretag att förbättra för att få ännu nöjdare kunder. OBOS är ett av 41 företag som deltar i branschmätningen för projektbyggda bostäder. SmålandsVillan är ett av 17 företag som deltar i branschmätningen för styckebyggda småhus.

Om OBOS

OBOS är en medlemsägd organisation med säte i Oslo och grundades 1929, inspirerad av den svenska kooperativa modellen för bostadsutveckling. OBOS är idag Norge och Sveriges största utvecklare och förvaltare av bostäder. OBOS har över 500 000 medlemmar i Norge och Sverige. I Sverige bedrivs verksamheten genom de tre dotterbolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem. OBOS i Sverige utvecklar bostäder under varumärkena OBOS, Myresjöhus och SmålandsVillan.

Till toppen