David Johansson på OBOS håller en vr kamera i handen

Virtual Reality – ett verkligt användbart verktyg på OBOS

Sedan 2017 har VR-utvecklingen inom OBOS Sverige tagit fart på allvar, med VR-specialist David Johansson i spetsen. Idag finns VR-utrustning på mer än hälften av säljkontoren och alla SmålandsVillans husmodeller är fullt visningsbara i VR.

- Det har varit en rolig känsla att få vara med från början, och ännu roligare att se hur långt vi har kommit på så pass kort tid, säger han.

När David började som VR-specialist på OBOS Sveriges avdelning för Forskning och Utveckling 2017 blev uppgiften att utveckla VR-tekniken rent praktiskt, men också att designa det för organisationen.

- OBOS hade kunnat gå till en konsult, men valde att ta in rollen i sin organisation och det säger mycket om att det här är ett företag som vill ligga i teknologisk framkant, inte minst för kundernas skull, menar han.

VR-modeller har tagits fram i alla tre varumärken; Myresjöhus, SmålandsVillan och OBOS, och VR-utrustning finns idag på kontor från Malmö i söder till Umeå i norr. Och David berättar att det har blivit en succé.

- Visst är det alltid en utmaning att introducera helt nya arbetssätt, kanske framför allt i den egna organisationen. Men vi märker att våra säljare tar till sig det mer och mer, och att det faktiskt bidrar till snabbare försäljning, när kunden kan uppleva sitt hus redan innan hen har köpt det. Vi har faktiskt sålt hus på mindre än 24 timmar med VR.

Den VR-upplevelse som David har utvecklat tillåter användaren att med hjälp av ett VR-headset kliva in i husmodellen, utforska planlösningen, och med hjälp av en enkel handkontroll göra vissa val och tillval i inredningen.

- det kan handla om att byta bänkskiva i köket, parkettgolv i huset eller olika fasader exteriört, säger David. Det är en stor detaljrikedom, så intressenten får verkligen känslan av att befinna sig i huset på riktigt.

David menar att OBOS ligger i framkant med detta erbjudande mot kunderna. Och utvecklingen är ständig. Förra året var OBOS med i ett forskningsprojekt via RISE, där det undersöktes hur man kan få in ljud i VR-upplevelsen.

- Användaren kan då till exempel gå in i sovrummet och höra hur väl tv-ljudet från vardagsrummet hörs genom en stängd dörr. Eller hur väl vägtrafiken hörs in. Det är sådana saker som kunder kan ha frågor om, men som är svårt för våra säljare att besvara på ett sätt så att kunden kan bilda sig en uppfattning om det.

David ser fram emot ett spännande VR-år 2021, med många nya satsningar inom området.

- Internt ska vi påbörja utbildning av key users på varje kontor, som kan utbilda i verktyget och finnas med under säljmötena. Vi arbetar också med implementering av VR internt, exempelvis så att vår projektorganisation enklare kan designa sina projekt och få en bild av hur det kommer att se ut redan innan det är byggt. Externt har vi flera stora planer, som bland annat involverar vårt verktyg Husbyggaren på SmålandsVillan. Men det är än så länge i sin linda.